Electrische auto

Waarom overstappen op elektrisch rijden – deel 1

Elektrisch rijden is helemaal hot en het aantal merken dat het afgelopen jaar met een elektrisch model op de markt is gekomen, is dan ook explosief gestegen. Niet in de laatste plaats omdat vanuit de Nederlandse overheid flink wordt gestimuleerd om elektrisch te gaan rijden. Dit doen zo onder meer met aankoopsubsidies en de kwijtschelding van wegenbelasting en BPM. Dit gebeurt in aanloop op de afspraak die in het regeerakkoord is vastgelegd dat er in Nederland in 2030 alleen nog emissieloze auto’s verkocht mogen worden. Met de aanschaf van een elektrische auto wordt dus bijgedragen aan het bereiken van de klimaatdoelen.

Waarom elektrisch rijden?
Een elektrische auto (EV), en de naam zegt het al, rijdt op elektriciteit, op stroom. Dit betekent dat hij net als bijvoorbeeld een mobiele telefoon, beschikt over een accu (batterij) die moet worden opgeladen. Een EV is in aanschaf op dit moment nog wel een flink stuk duurder dan een auto die rijdt op een fossiele brandstof (diesel/benzine), maar daar tegenover staat dat de kosten van het gebruik, en ook de kosten van het onderhoud, substantieel lager zijn. Zeker als je de mogelijkheid hebt om je EV aan huis via een eigen laadpaal op te laden.

De voordelen van een eigen laadpaal
Een eigen laadpaal voor de deur maakt dat je je auto in je eigen tijd, tegen je eigen lokale energietarief, kunt opladen. De tijd die het laden kost, hangt wel af van a) wat je meterkast kan leveren en b) het laadvermogen van je auto. Heb je een ‘gewone’ meterkast dan is de maximale hoeveelheid stroom (Ampère) meest 16A. Deze stroom gaat vervolgens over 1 draad (een fase) en de kracht waarmee de stroom gestuurd wordt, is 230V (volt). Eenvoudig gezegd is het aantal ampères maal het aantal volt het (laad)vermogen (Watt). 16A x 230V = 3680 Watt. Wij gebruiken de term kilowatt, wat neerkomt op 3,7 kWh. Heb je een auto met een accu van 41kW, dan laadt deze aan de eigen laadpaal in gemiddeld zo’n 11 uur helemaal op. Heb je een meterkast die beschikt over 3 fasen, dan gaat het laden een stuk sneller en laadt dezelfde auto op in gemiddeld 4 uur.


Als je over de mogelijkheid beschikt (een eigen oprit) tot het plaatsen van een laadpaal aan huis dan is dit altijd verstandig. Lees dan volgende maand verder over laadpalen in deel twee van deze reeks over elektrisch rijden.

0 0